Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το Πείραμα Υπακοής Stanley Milgram (1963)

Επηρεασμένος από τη δίκη της Νυρεμβέργης (1961) στην οποία δικάστηκαν άτομα που διέπνευσαν φρικιαστικά εγκλήματα κατά τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο (1939 – 1945), ο ψυχολόγος Stanley Milgram του πανεπιστημίου Yale αποφάσισε να μελετήσει τον τρόπο με τον οποίον οι άνθρωποι μπορεί να επηρεαστούν από την εξουσία και να εκτελέσουν φρικιαστικές και απάνθρωπες πράξεις προς τους συνανθρώπους τους. Το πείραμα πραγματοποιήθηκε το 1963 στο Yale university και η πειραματική ομάδα, αποτελείτο από άντρες ηλικίας 20 μέχρι 50 ετών, από διάφορα κοινωνικοοικονομικά στρώματα οι οποίοι παρίσταναν τους δασκάλους. Στη διαδικασία του πειράματος συμμετείχαν και δυο ακόμη άτομα, ο ερευνητής: καθοδηγούσε τους δασκάλους κατά την ερευνητική διαδικασία, και οι μαθητές: απαντούσαν στις ερωτήσεις του δασκάλου, δίνοντας συνήθως λανθασμένες απαντήσεις. Για κάθε λανθασμένη απάντηση οι δάσκαλοι έδιναν μια ποσότητα ηλεκτροσόκ, η οποία  ήταν αυξανόμενη και κυμαίνονταν από 15Volts (ελαφρύ) μέχρι 450Volts (Θανατηφόρο). Το ηλεκτροσόκ ήταν ψεύτικο, και όταν οι μαθητές δέχονταν το ηλεκτροσόκ, προσποιούνταν πως το έχουν νιώσει αντιδρώντας διαφορετικά ανάλογα με τάση του ρεύματος. Όταν οι δάσκαλοι δίσταζαν να συνεχίσουν το πείραμα, οι ερευνητές, οι οποίοι φορούσαν άσπρη ποδιά, τους έδιναν εντολές τους τύπου: «Είναι απαραίτητο να συνεχίσετε το πείραμα», «δεν έχετε άλλη επιλογή» κ.λ.π.    




Τα αποτελέσματα του πειράματος έδειξαν πως το 65% των συμμετεχόντων χορήγησαν ηλεκτροσόκ μέχρι και του μέγιστου επιπέδου των 450V


Το συμπέρασμα του πειράματος είναι πως η εξουσία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις που παίρνουν οι άνθρωποι και μπορεί να τους οδηγήσει σε ακραίες συμπεριφορές. Οι κοινωνικές δομές βασίζονται στην εξουσία, και υπάρχουν παντού οι ρόλοι εξουσίας και υπακοής. Συγκεκριμένα υπάρχουν 3 είδη εξουσίας τις οποίες αναφέρει ο Max Weber: Η νομοθετική (Η εξουσία ενός κράτους μέσα από τους νόμους και γραφτούς κανόνες), ή παραδοσιακή (Η εξουσία που προέρχεται από τις παραδόσεις της κοινωνίας π.χ. πατριαρχία), και η χαρισματική (όπως η θρησκευτική ή η οικογενειακή εξουσία). Όλες αυτές οι μορφές εξουσίας προγραμματίζουν το άτομο από πολύ μικρή ηλικία να υπακούει σε μια σειρά από κανονισμούς, και η εξουσία έχει πολύ μεγάλη επιρροή στις ανθρώπινες πράξεις. Αυτό αποδεικνύεται ούτως ή άλλος και μέσα από το πείραμα του Μίλγκραμ.  Οι παράγοντες που επηρεάζουν τον βαθμό υπακοής σύμφωνα με τον ερευνητή, είναι: Η τοποθεσία, η προσωπική ευθύνη, η νομιμοποίηση των αρχών, η κατάσταση των αρχών, η υποστήριξη από πρόσωπα, και η εγγύτητα ή ελκυστικότητα του ατόμου ή της αρχής εξουσίας. 



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πείραμα επιλεκτικής προσοχής «Αόρατου Γορίλα» Daniel Simons και Christopher Chabris (1999)

Το πείραμα πραγματοποιήθηκε στο πανεπιστήμιο Χάρβαρντ το 1999 και σκοπός του ήταν η μελέτη της αποκλειστικότητας της προσοχής των ατόμων και κατά πόσο μπορεί να αντιληφθούν ασθενέστερα ερεθίσματα όταν είναι προσηλωμένοι σε μετρήσεις. Οι συμμετέχοντες στο πείραμα κλήθηκαν να παρακολουθήσουν ένα βίντεο και να μετρήσουν πόσες πάσες πραγματοποιήθηκαν μεταξύ των ατόμων με άσπρη φανέλα. Το βίντεο κινείται με μέτριο ρυθμό και η μέτρηση των πασών είναι ένα σχετικά εύκολο έργο. Αυτό που οι περισσότεροι δεν καταφέρνουν να διαπιστώσουν κατά τη μέτρησή τους είναι ότι στη μέση του βίντεο ένας άντρας με κοστούμι γορίλα διασταύρωσε το γήπεδο και στάθηκε στο κέντρο πριν φύγει. Το πείραμα διαπίστωσε ότι η πλειοψηφία των ανθρώπων δεν είδαν το γορίλα καθόλου, αποδεικνύοντας ότι οι άνθρωποι συχνά υπερεκτιμούν την ικανότητά τους να κάνουν αποτελεσματικές πολλαπλές εργασίες  « Multitasking ». Αυτό που θέλει να αποδείξει το πείραμα είναι ότι όταν οι άνθρωποι καλούνται να εστιάσουν σε μια διερ...

Ο μαγικός αριθμός 7, George A. Miller, (1956)

Το πείραμα του μαγικού αριθμού 7 δημοσιεύτηκε το 1956 από τον γνωστικό ψυχολόγο George Α. Miller του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Princeton στο επιστημονικό περιοδικό Psychological Review. Στο άρθρο   του ο Miller , συζήτησε την συνύπαρξη μεταξύ των ορίων της μονοδιάστατης απόλυτης κρίσης και των ορίων της βραχυπρόθεσμης μνήμης.  Σε μονοδιάστατες διεργασίες απόλυτης κρίσης, παρουσιάζονται στο άτομο αριθμός ερεθισμάτων τα οποία διαφέρουν σε μια διάσταση (π.χ. 10 διαφορετικοί τόνοι οι οποίοι διαφέρουν μόνο ανά χρωματισμό φωνής), ο στόχος των συμμετεχόντων ήταν να ανακαλέσουν τους διαφορετικούς χρωματισμούς φωνής. Η απόδοση των υποψηφίων ήταν σχεδόν τέλεια μέχρι και στα 6 ερεθίσματα, αλλά πέφτει απότομα όσο ανεβαίνουν τα ερεθίσματα μετά τα 7. Αυτό σημαίνει ότι η μέγιστη απόδοση ενός ανθρώπου στην απόλυτη μονοδιάστατη κρίση μπορεί να περιγραφεί και ως μνήμη με μέγιστη χωρητικότητα περίπου 2 έως 3 bits, με την ικανότητα διάκρισης μεταξύ τεσσάρων και οκτώ ενα...

Πείραμα ρατσισμού: Η διαίρεση της τάξης Jane Elliott: Iowa (1968)

Το διάσημο πείραμα της Jane Elliott ήταν εμπνευσμένο από τη δολοφονία του Martin Luther King Jr . και τη ζωή του. H Elliott ανέπτυξε μια άσκηση για μαθητές 3 ης δημοτικού, η οποία είχε ως σκοπό να βοηθήσει τους άσπρους μαθητές να κατανοήσουν τις επιπτώσεις του ρατσισμού και των προκαταλήψεων. Η Elliott διένειμε την τάξη της σε δύο ξεχωριστές ομάδες: φοιτητές με μπλε μάτια και μαθητές με καφέ μάτια. Την πρώτη ημέρα, χαρακτήρισε την μπλε-μάτια ομάδα ως ανώτερη ομάδα και τους είπε ότι είχαν επιπλέον προνόμια, αφήνοντας τα καστανόχρωμα παιδιά να εκπροσωπούν τη μειονοτική ομάδα. Αποθάρρυνε τις ομάδες να αλληλεπιδρούν και να ξεχωρίζουν μεμονωμένους μαθητές για να τονίσουν τα αρνητικά χαρακτηριστικά των παιδιών της μειονοτικής ομάδας. Αυτό που έδειξε αυτή η άσκηση ήταν ότι η συμπεριφορά των παιδιών άλλαξε σχεδόν στιγμιαία. Η ομάδα των μαθητών με μπλε μάτια αύξησαν την μαθητική τους απόδοση και μάλιστα άρχισαν να εκφοβίζουν τους καστανόχρωμους συμμαθητές τους. Τα μέλη της ομάδ...