Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πείραμα επιλεκτικής προσοχής «Αόρατου Γορίλα» Daniel Simons και Christopher Chabris (1999)

Το πείραμα πραγματοποιήθηκε στο πανεπιστήμιο Χάρβαρντ το 1999 και σκοπός του ήταν η μελέτη της αποκλειστικότητας της προσοχής των ατόμων και κατά πόσο μπορεί να αντιληφθούν ασθενέστερα ερεθίσματα όταν είναι προσηλωμένοι σε μετρήσεις.


Οι συμμετέχοντες στο πείραμα κλήθηκαν να παρακολουθήσουν ένα βίντεο και να μετρήσουν πόσες πάσες πραγματοποιήθηκαν μεταξύ των ατόμων με άσπρη φανέλα. Το βίντεο κινείται με μέτριο ρυθμό και η μέτρηση των πασών είναι ένα σχετικά εύκολο έργο. Αυτό που οι περισσότεροι δεν καταφέρνουν να διαπιστώσουν κατά τη μέτρησή τους είναι ότι στη μέση του βίντεο ένας άντρας με κοστούμι γορίλα διασταύρωσε το γήπεδο και στάθηκε στο κέντρο πριν φύγει.
Το πείραμα διαπίστωσε ότι η πλειοψηφία των ανθρώπων δεν είδαν το γορίλα καθόλου, αποδεικνύοντας ότι οι άνθρωποι συχνά υπερεκτιμούν την ικανότητά τους να κάνουν αποτελεσματικές πολλαπλές εργασίες  «Multitasking». Αυτό που θέλει να αποδείξει το πείραμα είναι ότι όταν οι άνθρωποι καλούνται να εστιάσουν σε μια διεργασία, εστιάζουν τόσο έντονα σε αυτήν, που μπορεί να χάσουν άλλες σημαντικές λεπτομέρειες.




Αυτό το πείραμα οδήγησε σε μια σειρά από άλλα πειράματα, τα οποία είχαν εφαρμογή κυρίως στους χώρους εργασίας ανθρώπων που εκτελούσαν πολλές δουλειές ταυτόχρονα. Ενώ παλιότερα η πολυδιεργασία “multitasking” θεωρείτο ως προσόν που μπορεί να έχουν συγκεκριμένα άτομα, αποδείχθηκε πως ουσιαστικά ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι σαν ένας μονοπύρηνος επεξεργαστής. Δεν μπορεί να εκτελέσει πολλές διεργασίες ταυτοχρόνως αλλά κάνει συνεχόμενες μεταβολές από την μια διεργασία στην άλλη. Αυτή η μεταβολή από διεργασία σε διεργασία δεν έχει θετικά αποτελέσματα, αντιθέτως επιστημονικές μελέτες έδειξαν ότι υποσκάπτει την παραγωγικότητα των ανθρώπων λόγω του χρόνου προσαρμογής που χάνεται κατά τη διάρκεια εναλλαγής από διεργασία σε διεργασία.


Σχόλια

  1. Ομολογώ ότι και εγώ έτυχε να πετύχω το πείραμα αυτό στο διαδίκτυο μερικά χρόνια πριν και όντως το αποτέλεσμα με εξέπληξε. Δεν κατάφερα να δω την αρκούδα που περνούσε ανάμεσε από τα υπόλοιπα άτομα και όταν στο τέλος όταν είδα την επεξήγηση έμεινα έκπληκτος! Όσο και αν νομίζουμε ότι μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα αυτό το πείραμα μας αποδεικνύει ότι πάντα στο τέλος κάτι δεν θα το κάνουμε σωστά. Για αυτό πρέπει να ταξινομούμε τις δουλειές μας σε μια σειρά και να τις κάνουμε μια-μια ξεχωριστά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και σε μένα έτυχε να το παρακολούθησα παλιότερα και προσηλώθηκα στο μέτρημα των πασών που έκαναν μεταξύ τους τα παιδιά και ούτε καν που το πρόσεξα ότι κάποιος πέρασε ανάμεσα τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο μαγικός αριθμός 7, George A. Miller, (1956)

Το πείραμα του μαγικού αριθμού 7 δημοσιεύτηκε το 1956 από τον γνωστικό ψυχολόγο George Α. Miller του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Princeton στο επιστημονικό περιοδικό Psychological Review. Στο άρθρο   του ο Miller , συζήτησε την συνύπαρξη μεταξύ των ορίων της μονοδιάστατης απόλυτης κρίσης και των ορίων της βραχυπρόθεσμης μνήμης.  Σε μονοδιάστατες διεργασίες απόλυτης κρίσης, παρουσιάζονται στο άτομο αριθμός ερεθισμάτων τα οποία διαφέρουν σε μια διάσταση (π.χ. 10 διαφορετικοί τόνοι οι οποίοι διαφέρουν μόνο ανά χρωματισμό φωνής), ο στόχος των συμμετεχόντων ήταν να ανακαλέσουν τους διαφορετικούς χρωματισμούς φωνής. Η απόδοση των υποψηφίων ήταν σχεδόν τέλεια μέχρι και στα 6 ερεθίσματα, αλλά πέφτει απότομα όσο ανεβαίνουν τα ερεθίσματα μετά τα 7. Αυτό σημαίνει ότι η μέγιστη απόδοση ενός ανθρώπου στην απόλυτη μονοδιάστατη κρίση μπορεί να περιγραφεί και ως μνήμη με μέγιστη χωρητικότητα περίπου 2 έως 3 bits, με την ικανότητα διάκρισης μεταξύ τεσσάρων και οκτώ ενα...

Πείραμα ρατσισμού: Η διαίρεση της τάξης Jane Elliott: Iowa (1968)

Το διάσημο πείραμα της Jane Elliott ήταν εμπνευσμένο από τη δολοφονία του Martin Luther King Jr . και τη ζωή του. H Elliott ανέπτυξε μια άσκηση για μαθητές 3 ης δημοτικού, η οποία είχε ως σκοπό να βοηθήσει τους άσπρους μαθητές να κατανοήσουν τις επιπτώσεις του ρατσισμού και των προκαταλήψεων. Η Elliott διένειμε την τάξη της σε δύο ξεχωριστές ομάδες: φοιτητές με μπλε μάτια και μαθητές με καφέ μάτια. Την πρώτη ημέρα, χαρακτήρισε την μπλε-μάτια ομάδα ως ανώτερη ομάδα και τους είπε ότι είχαν επιπλέον προνόμια, αφήνοντας τα καστανόχρωμα παιδιά να εκπροσωπούν τη μειονοτική ομάδα. Αποθάρρυνε τις ομάδες να αλληλεπιδρούν και να ξεχωρίζουν μεμονωμένους μαθητές για να τονίσουν τα αρνητικά χαρακτηριστικά των παιδιών της μειονοτικής ομάδας. Αυτό που έδειξε αυτή η άσκηση ήταν ότι η συμπεριφορά των παιδιών άλλαξε σχεδόν στιγμιαία. Η ομάδα των μαθητών με μπλε μάτια αύξησαν την μαθητική τους απόδοση και μάλιστα άρχισαν να εκφοβίζουν τους καστανόχρωμους συμμαθητές τους. Τα μέλη της ομάδ...