Πείραμα BOT εναντίων Player. Η νίκη της τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης έναντι του παγκόσμιου πρωταθλητή DOTA 2 (2017)
Η επιστημονική
κοινότητα και ορισμένοι εγκέφαλοι της βιομηχανίας των τεχνολογιών πληροφορίας έχουν
εκφράσει επανειλημμένα τις ανησυχίες τους για την τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence - AI). Σύμφωνα με τον Stephen Hawking : «Η ανάπτυξη πλήρους τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε να
σημάνει το τέλος της ανθρωπότητας». Το κρίσιμο αυτό σενάριο έχει επηρεάσει
αρκετούς συγγραφείς, παραγωγούς, δημιουργούς παιχνιδιών κ.α. Ένα παράδειγμα είναι
το βιντεοπαιχνίδι Nier: Automata, του γιαπωνέζου παραγωγού Yoko Taro, το οποίο παρουσιάζει μια πεσιμιστική
εικόνα για το μέλλον της ανθρωπότητας, όπου τα μηχανήματα έχουν κυριεύσει τον
πλανήτη, και οι άνθρωποι είναι «φυγάδες» και μένουν σε άλλον πλανήτη. Επίσης παρόμοιου
τύπου σενάρια συναντάμε και στο Hollywood, όπου παραγωγοί όπως οι αδελφοί Wachowskis έχουν εμπνευστεί στις ταινίες τους:
Matrix (Τριλογία), και Cloud Atlas.
Οι
ανησυχίες αυτές δεν έχουν μείνει στο προοίμιο της βιομηχανίας Sci-Fi, αλλά έχουν ανησυχήσει
τις μεγαλύτερες εταιρείες πληροφοριακής τεχνολογίας στον κόσμο, όπως είναι η Google, Amazon, SpaceX κ.α. Για το λόγω αυτό ο CEO της SpaceX και Tesla: Elon Musk, έχει εκφράσει τις δικές του ανησυχίες για την τεχνητή νοημοσύνη, λέγοντας
πως «Με την τεχνητή νοημοσύνη καλούμε τον δαίμονα». Ο ίδιος μάλιστα λόγω της έντονης
ανησυχίας του αποφάσισε να ιδρύσει τη δική του μη – κερδοσκοπική εταιρεία το
2015, ονόματι OpenAI η οποία στοχεύει
στην προώθηση και την ανάπτυξη φιλικής τεχνητής νοημοσύνης που να ωφελεί την ανθρωπότητα στο σύνολό της.
Η OpenAI δημιούργησε το
πρώτο της bot τεχνητής νοημοσύνης,
το οποίο εκπαιδεύτηκε σε διάστημα μόλις δυο εβδομάδων στο online βιντεοπαιχνίδι Dota 2, και βρέθηκε αντιμέτωπο με τον παγκόσμιο πρωταθλητή κατά τη
διάρκεια του διεθνούς τουρνουά παιχνιδιών Dota 2 τον Αύγουστο του 2017: Ο Dendi (παγκόσμιος πρωταθλητής Dota 2), έπαιξε ζωντανά έναντι του bot της Open AI, και ηττήθηκε από αυτό. Το περιβάλλον του παιχνιδιού Dota 2 είναι αρκετά σύνθετο, και ο λόγος που οι ερευνητές της
OpenAI επέλεξαν αυτό το παιχνίδι ήταν
το ότι λόγω της πολυπλοκότητας του, μπορεί να συνεισφέρει στον αλγόριθμο
μηχανικής μάθησης (machine learning) καλλιέργεια εκμάθησης σύνθετων διαδικασιών. Σύμφωνα με
τον τεχνικό διεύθυντή της OpenAI: Greg Brockman ο αλγόριθμος μάθησης έκανε
ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της δημιουργίας λογισμικού που μπορεί να
χειριστεί σύνθετα καθήκοντα όπως π.χ. "σαν να είσαι χειρούργος".
Οι ανησυχίες
για το AI είναι πολλές και κυμαίνονται
από την κατάρριψη πολλών διανοητικών εργασιών από Bot τεχνητής νοημοσύνης, μέχρι και την έναρξη του 3ου
παγκοσμίου πολέμου. Σύμφωνα με ειδικούς επιστήμονες στον τομέα της τεχνητής
νοημοσύνης, αυτή θα μπορεί να κάνει όλες τις ανθρώπινες διανοητικές εργασίες
καλύτερα από τον άνθρωπο το 2060. Συγκεκριμένες
χρονικές προβλέψεις δηλώνουν πως το AI θα είναι καλύτερο από τον άνθρωπο στην μετάφραση γλώσσας μέχρι το 2024,
στη συγγραφή εκθέσεων μέχρι το 2026, στην οδήγηση φορτηγών μέχρι το 2027, στο
να γράφει βιβλία μέχρι το 2049, στις χειρουργικές επεμβάσεις το 2053 κ.α. Αυτός
είναι και ο κύριος λόγος που υπάρχουν όλες αυτές οι ανησυχίες. Για πρώτη φορά τίθεται
υπό πρόκληση η διανοητικότητα του ανθρώπου από μηχανήματα, και αυτό μπορεί να
έχει καταστροφικές συνέπειες για την ανθρωπότητα.
Συμφωνώ με τις απόψεις των γνωστών Stephen Hawking & Elon Musk, όσο αφορά την επικινδυνότητα της τεχνητής νοημοσύνης αλλά πιστεύω πως από μόνα τους δεν μπορούν να γίνουν επικίνδυνα. Μόνο από κακόβουλες πράξεις μπορεί να χρησιμοποιηθεί η τεχνητή νοημοσύνη εναντίον των ανθρώπων. Άρα ναι υπάρχει ένας έμμεσος κίνδυνος αλλά όχι άμεσος από την ίδια την τεχνολογία αυτή.
ΑπάντησηΔιαγραφή