Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πείραμα συμμόρφωσης με την ομάδα – Solomon Asch (1951)



Ο καθηγητής του Swarthmore College Solomon Asch, διεξήγαγε μια πρωτοποριακή μελέτη που σχεδιάστηκε για να αξιολογήσει την πιθανότητα ενός ατόμου να συμμορφώσει τις απόψεις του βάσει της πλειοψηφίας και των απόψεων της ομάδας στην οποία ανήκει.

Σε μια ομάδα συμμετεχόντων παρουσιάστηκαν εικόνες με γραμμές διαφορετικού μήκους και στη συνέχεια τέθηκε μια απλή ερώτηση: Ποια από τις τρείς γραμμές αντιστοιχεί στο πρότυπο  το οποίο δείχνει ο ερευνητής; Η κάθε ομάδα του πειράματος περιείχε 6 συμμετέχοντες, εκ των οποίων μόνο ένα άτομο ήταν πραγματικός συμμετέχοντας. Οι άλλοι ήταν «ηθοποιοί» με σενάριο. Οι περισσότεροι από τους ηθοποιούς είχαν εντολή να δίνουν λανθασμένες απαντήσεις ούτως ώστε να μπορεί να μετρηθεί κατά πόσο ο πραγματικός συμμετέχοντας θα επηρεαστεί από την ομάδα και θα πει και αυτός λάθος απάντηση. Συγκεκριμένα το 63,2% των απαντήσεων που έδιναν οι ηθοποιοί ήταν σωστές, ενώ το 36,8% ήταν λανθασμένες.  Παραδόξως, στις περιπτώσεις λανθασμένων απαντήσεων, ο αληθινός συμμετέχων σχεδόν πάντα συμφώνησε με την πλειοψηφία (75%), παρόλο που γνώριζε ότι δίνουν λάθος απάντηση.

Τα αποτελέσματα αυτού του πειράματος είναι σημαντικά για την κοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ ατόμων σε ομάδες. Η μελέτη αυτή είναι ένα διάσημο παράδειγμα της τάσης που πολλοί από εμάς βιώνουμε για να συμμορφωθούμε με ένα πρότυπο κατά τη διάρκεια ομαδικών καταστάσεων και έδειξε ότι οι άνθρωποι συχνά ενδιαφέρονται περισσότερο να είναι σύμφωνοι οι υπόλοιποι μαζί τους, παρά να είναι σωστοί, λόγω του ότι νιώθουν πως δεν θα είναι κοινωνικά αποδεκτοί εάν δεν συμμορφώνουν τις απόψεις τους με τις απόψεις της ομάδας.

Το πείραμα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό και εξηγεί γιατί πολλοί άνθρωποι κάνουν διάφορες δράσεις και συμμερίζονται διάφορες απόψεις τις οποίες οι ίδιοι δεν πιστεύουν ή δεν θέλουν να κάνουν, αλλά θεωρούν πως αν δεν το κάνουν ή δεν συμφωνήσουν θα μείνουν κοινωνικά αποκλεισμένοι. Ίσως αν το σκεφτούμε λίγο βαθύτερα ή πιο αφηρημένα, να δούμε πως αυτός είναι ένας από τους λόγους που άτομα συμφωνούν με κοινωνικές νόρμες και ακολουθούν δογματικά μυστήρια και τελετές, όχι γιατί πιστεύουν σε αυτά, αλλά επειδή φοβούνται να μην στιγματιστούν και απομονωθούν κοινωνικά. Αυτό το πείραμα αποτελεί υπόδειγμα του πως η κοινωνική πίεση σκοτώνει την ελεύθερη βούληση.




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πείραμα επιλεκτικής προσοχής «Αόρατου Γορίλα» Daniel Simons και Christopher Chabris (1999)

Το πείραμα πραγματοποιήθηκε στο πανεπιστήμιο Χάρβαρντ το 1999 και σκοπός του ήταν η μελέτη της αποκλειστικότητας της προσοχής των ατόμων και κατά πόσο μπορεί να αντιληφθούν ασθενέστερα ερεθίσματα όταν είναι προσηλωμένοι σε μετρήσεις. Οι συμμετέχοντες στο πείραμα κλήθηκαν να παρακολουθήσουν ένα βίντεο και να μετρήσουν πόσες πάσες πραγματοποιήθηκαν μεταξύ των ατόμων με άσπρη φανέλα. Το βίντεο κινείται με μέτριο ρυθμό και η μέτρηση των πασών είναι ένα σχετικά εύκολο έργο. Αυτό που οι περισσότεροι δεν καταφέρνουν να διαπιστώσουν κατά τη μέτρησή τους είναι ότι στη μέση του βίντεο ένας άντρας με κοστούμι γορίλα διασταύρωσε το γήπεδο και στάθηκε στο κέντρο πριν φύγει. Το πείραμα διαπίστωσε ότι η πλειοψηφία των ανθρώπων δεν είδαν το γορίλα καθόλου, αποδεικνύοντας ότι οι άνθρωποι συχνά υπερεκτιμούν την ικανότητά τους να κάνουν αποτελεσματικές πολλαπλές εργασίες  « Multitasking ». Αυτό που θέλει να αποδείξει το πείραμα είναι ότι όταν οι άνθρωποι καλούνται να εστιάσουν σε μια διερ...

Ο μαγικός αριθμός 7, George A. Miller, (1956)

Το πείραμα του μαγικού αριθμού 7 δημοσιεύτηκε το 1956 από τον γνωστικό ψυχολόγο George Α. Miller του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Princeton στο επιστημονικό περιοδικό Psychological Review. Στο άρθρο   του ο Miller , συζήτησε την συνύπαρξη μεταξύ των ορίων της μονοδιάστατης απόλυτης κρίσης και των ορίων της βραχυπρόθεσμης μνήμης.  Σε μονοδιάστατες διεργασίες απόλυτης κρίσης, παρουσιάζονται στο άτομο αριθμός ερεθισμάτων τα οποία διαφέρουν σε μια διάσταση (π.χ. 10 διαφορετικοί τόνοι οι οποίοι διαφέρουν μόνο ανά χρωματισμό φωνής), ο στόχος των συμμετεχόντων ήταν να ανακαλέσουν τους διαφορετικούς χρωματισμούς φωνής. Η απόδοση των υποψηφίων ήταν σχεδόν τέλεια μέχρι και στα 6 ερεθίσματα, αλλά πέφτει απότομα όσο ανεβαίνουν τα ερεθίσματα μετά τα 7. Αυτό σημαίνει ότι η μέγιστη απόδοση ενός ανθρώπου στην απόλυτη μονοδιάστατη κρίση μπορεί να περιγραφεί και ως μνήμη με μέγιστη χωρητικότητα περίπου 2 έως 3 bits, με την ικανότητα διάκρισης μεταξύ τεσσάρων και οκτώ ενα...

Πείραμα ρατσισμού: Η διαίρεση της τάξης Jane Elliott: Iowa (1968)

Το διάσημο πείραμα της Jane Elliott ήταν εμπνευσμένο από τη δολοφονία του Martin Luther King Jr . και τη ζωή του. H Elliott ανέπτυξε μια άσκηση για μαθητές 3 ης δημοτικού, η οποία είχε ως σκοπό να βοηθήσει τους άσπρους μαθητές να κατανοήσουν τις επιπτώσεις του ρατσισμού και των προκαταλήψεων. Η Elliott διένειμε την τάξη της σε δύο ξεχωριστές ομάδες: φοιτητές με μπλε μάτια και μαθητές με καφέ μάτια. Την πρώτη ημέρα, χαρακτήρισε την μπλε-μάτια ομάδα ως ανώτερη ομάδα και τους είπε ότι είχαν επιπλέον προνόμια, αφήνοντας τα καστανόχρωμα παιδιά να εκπροσωπούν τη μειονοτική ομάδα. Αποθάρρυνε τις ομάδες να αλληλεπιδρούν και να ξεχωρίζουν μεμονωμένους μαθητές για να τονίσουν τα αρνητικά χαρακτηριστικά των παιδιών της μειονοτικής ομάδας. Αυτό που έδειξε αυτή η άσκηση ήταν ότι η συμπεριφορά των παιδιών άλλαξε σχεδόν στιγμιαία. Η ομάδα των μαθητών με μπλε μάτια αύξησαν την μαθητική τους απόδοση και μάλιστα άρχισαν να εκφοβίζουν τους καστανόχρωμους συμμαθητές τους. Τα μέλη της ομάδ...